وی خطاب به حاضران که تاکید داشتند برای دیدن وی از صبح آمده اند، گفت: برای چه آمده اید من که کسی نیستم که به عشق من آمده باشید.
مشایی ادامه داد: من از اینجا رد می شدم و با تاخیر آمدم که شما رفته باشید اما وقتی شما را دیدم خجالت کشیدم که بروم. از اینکه تشریف آوردید تشکر می کنم.
حاضران با شعار "الله اکبر، خامنه ای رهبر"، " مرگ بر ضد ولایت فقیه" سخنان وی را تایید کردند.
یکی از میان جمعیت خطاب به مشایی از وی پرسید، بهار از نظر شما یعنی چه، که مشایی پاسخ داد: من وقتی کلمه بهار را می شنوم یاد بهار هستی و آفرینش می افتم زیرا هر بهاری در هر سرزمینی و در دل و جان هر انسانی ریشه اش امام زمان که بهار آفرینش است است.
بار اول در 19 آبان همین سال در یک دوره و کارگاه آموزشی وبلاگ نویسی که در مرکز فرهنگی فدک مشهد مقدس تشکیل شد حضور پیدا کردم و علاوه بر استفاده های معنوی آن سفر موفق شدم عنوان وبلاگ نویس برتر کشوری را بدست بیاورم. سفر واقعا مفید و با ارزشی بود.
در سفر دومی که با عنایات خاصه دوستان در ستاد فرهنگی فجر انقلاب اسلامی قم ترتیب یافته بود موفق شدم در حدفاصل روزهای 6 تا 11 دی سال جاری ( یعنی هفته گذشته ) در هفتمین نشست سراسری ستاد فرهنگی فجر انقلاب اسلامی در شهر مقدس مشهد حضور پیدا کردم.
در این سفر معنوی از محضر اساتید بزرگواری چون جناب استاد آقا و حضرت حجه الاسلامی والمسلمین حاج آقا طائب و حجه الاسلام و المسلمین حاج آقا دعائی و دیگر بزرگواران بهره ها بردم و در زیر قبه مضجع شریف آقا امام رضا و در دارالحجه آن حضرت بارها با اشک چشمانم صورت غبار گرفته ام را شستشو دادم.
در هنگام عزیمت به مشهد مقدس ( همین سفر اخیر) با وساطت جناب آقای طاهر رسمی عتیق که مسئولیت امور زیربنائی و ابنیه راه آهن آذربایجان بعهده ایشان است از نظر امکانات رفاهی قطار (رعد) اصلا رضایتی نداشتم .نه از بابت سیستم گرمایش نه از بابت سیستم خدمات رفاهی و پذیرائی و نه هیچ چیز دیگر.اما همسفری با یکی از مسلمانان شیعه کشور آذربایجان ( بعنوان اولین کشور شیعه جهان) که بهمراه دو تن از فرزندانش برای مراجعه به پزشک به ایران سفر کرده و از فرصت بدست آمده جهت زیارت مشهد مقدس عازم بود برایم خاطره ای جالب بود.
او ( بدلیل مسائل امنیتی از ذکر نام ایشان پرهیز میکنم ) بر خلاف خیلی از ایرانیهائی که بعضا عنوان مسلمانی و اصلاح طلبی و حتی روشنفکری را یدک میکشند خیلی راحت میگفت که جمهوری اسلامی ایران قدرت مسلمانان را در دنیای اسلام افزایش داد و بر عزت و وقار آنان افزود. او میگفت در یکی از شهرهای اطراف باکو دارای دو باب سوپر مارکت بوده و در آن مغازه ها از فروش مشروبات الکلی خودداری میکند و در آخر سال مالی خودش دفتر حساب و کتاب سایرین را که اقدام به پرداخت نسیه هایشان نمیکنند محو کرده و از بین میبرد.
جالب اینکه در مقابل سوال و یا اعتراض من که چرا در قبال بدهکاران اقدام به شکایت نمیکند ؟ با حالتی عصبی گفت : من شکایت بدهکاران مسلمان را به یهودیها ببرم؟ ( خیلی برایم جالب بود) یا در قبال اینکه آیا وقتی ما فارسی صحبت میکنیم شما متوجه گفته های ما میشوید ؟ با لحنی کاملا حق به جانب بمن گفت : ما خودمان زبان داریم.
در مقابل این سوال که چرا در این سفر فرزندانت را به ایران آورده ای اما از حضور همسرت ممانعت کرده ای؟ با افتخار گفت: تو نماز نمیخواند. به او گفته ام اگر نماز بخواند او را هم به مشهد مقدس و هم به کربلای معلا خواهم برد.
از عملکرد سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در قبال مسائل آذربایجان و ارمنستان بویژه در مسدله قره باغ شکایت میکرد. البته من در بعضی موارد با مواضع ایشان موافق نبودم اما کاملا متوجه بودم که تبلیغات رسانه ای دشمنان دین و قرآن در اعمال و رفتار او بعضا تاثیرات منفی بجای گذاشته است.
میگفت شما قدر این نظام اسلامی را نمیدانید و برای درک واقعیت نظام اسلامی ایران باید از ایران خارج شوید و بعد از شناخت هویت واقعی آن به ایران برگردید.
سوال: آیا ما و بعبارتی صحیح تر همه مردم این شکور ( یعنی ایران ) اینگونه فکر میکنند؟ شما چی ؟
در برگشت از سفر مشهد مقدس با دوست بسیار عزیزی از شهر مشهد آشنا شدم که انشاء الله با ادامه دوستی و رفاقتمان این دوستی عمیق تر و معنوی تر خواهد بود.
ایشان جناب آقای علیرضا کاظمی که برای یک کار علمی به اردبیل عازم بودند.
در این مدت کم مصاحبت با ایشان دریافتم که برای انتخاب یک دوست و رفیق ارزش رفاقت و دوستی را داشته و میتوان به مصاحبت ایشان افتخار کرد.
اینها را نوشتم تا بگویم کم نیستند افراد و جوانهائی که در این پهنه گیتی به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران وفادارند هرچند هستند افراد و جوانانی که دائما به بلغور کردن سموم منتشره از صدای آمریکا و بی بی سی و ... مشغولند.
علی قدسی شهر قهرمان پرور تبریز
عزت زیاد
17 مهر هم آمد، اما خبری از پرداخت یارانه نیست
در شرایطی که 17 مهر ماه از راه رسیده است اما همچنان خبری از واریز یارانه نقدی مرحله بیستم نیست.
قانون هدفمندی یارانه ها در شرایطی اواخر آذر ماه سال 89 اجرا شد که قرار بود یارانه نقدی در هفته دوم هر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز شود، اما چند ماه است که سازمان هدفمندسازی یارانهها مبلغ یارانه را در نیمه دوم ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز میکند.
چند ماهی است که مردم به گرفتن یارانه نقدی خود در نیمه روزهای نخست نیمه دوم ماه عادت کرده اند و این در شرایطی است هر چند ماه یکبار تاخیرهای دولت در پرداخت یارانه نقدی بیشتر می شود.
یارانه نقدی تا مرداد ماه طبق روال و با در نظر گرفتن تاخیرهای سازمان هدفمندی یارانه ها، بامداد هفدهم هر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می شد اما دولت یارانه نقدی مرحله نوزدهم را با تاخیری بیشتر یعنی در تاریخ 20 شهریور ماه واریز کرد.
هم اکنون هفدهمین روز مهر ماه سال 91 نیز فرا رسیده است و همچنان خبری از واریز یارانه نقدی مرحله بیستم نیست و این احتمال وجود دارد که دولت همچون ماه گذشته یارانه نقدی را در تاریخ 20 مهر ماه واریز کند.
حدود یکسال و 9 ماه از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها می گذرد و این در شرایطی است که تنها فاز نخست این قانون اجرا شده است و روز گذشته نمایندگان مجلس در صحن علنی به یک فوریت طرح توقف اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانهها رای دادند.
غلامرضا مصباحی مقدم رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در این رابطه با بیان این که هم اکنون شرایط به شکلی نیست که مرحله دوم یارانه ها انجام شود چرا که در شرایط رشد تورم هستیم و این قانون باید در شرایطی اجرا شود که در تورم روند نزولی داشته باشد، گفته بود لازمه اجرای قانون هدفمندی یارانه ها ثبات اقتصادی و آرامش میان مردم است و بر همین اساس هم اکنون زمان مناسبی برای اجرای قانون هدفمندی یارانه ها نیست. هم اکنون برای ما بسیار سخت است که مرحله دوم را متوقف کنیم ولی چاره ای نیست و منتظر شرایط مسائد هستیم و امیدواریم مجلس و دولت با توافق در زمان مناسب قانون هدفمندی را اجرا کنند.
اما با توجه به این که در هفته های اخیر نوسان بازار ارز بر بازارهای مختلف تاثیر گذاشته و شاهد افزایش قیمت کالاهای مختلف هستیم، بسیاری از مردم این روزها منتظر هستند تا دولت هرچه سریع تر یارانه نقدی مرحله بیستم را به حساب ها واریز کند و مردم بتوانند بخش کوچکی از هزینه های خود را تامین کنند.
معاون امور یارانههای مستقیم سازمان هدفمندسازی یارانه ها از واریز یارانه مرحله نوزدهم در ساعت 24 روز یکشنبه به حساب سرپرستان خانوار خبر داد. |
رفتم دستشویی پارک ، تا تو دستشویی نشستم از دستشویی کناری صدایی شنیدم که گفت:
سلام حالت خوبه؟
من اصلاً عادت ندارم که تو دستشویی هر کی رو که پیدا کردم شروع کنم به حرف زدن باهاش، اما نمی دونم اون روز چِم شده بود که پاسخ واقعاً خجالت آوری دادم:
حالم خیلی خیلی توپه.
بعدش اون آقاهه پرسید:
خوب چه خبر؟ چه کار می خوای بکنی؟
با خودم گفتم، این دیگه چه سؤالی بود؟ اون موقع فکرم عجیب ریخت به هم، برای همین گفتم؛
اُه من هم مثل خودت فقط داشتم از این جا رد می شدم…
وقتی سؤال بعدیشو شنیدم، دیدم که اوضاع داره یه جورایی ناجور می شه، به هر ترفندی بود خواستم سریع قضیه رو تموم کنم:
من میتونم بیام طرفای تو؟
آره سؤال یه کمی برام سنگین بود. با خودم فکر کردم که اگه مؤدب باشم و با حفظ احترام صحبتمون رو تموم کنم، مناسب تره، بخاطر همین بهش گفتم:
نه، الآن یه کم سرم شلوغه!
یک دفعه صدای عصبی فردی رو شنیدم که گفت:
ببین، من بعداً باهات تماس می گیرم. یه احمقی از دستشویی بغلی همش داره به همه سؤال های من جواب می ده!
در همین مورد اگر دو نفر عادل به دیدن ماه شهادت دهند، در حکم رؤیت است.(2) هم چنین راههای دیگری که در توضیح المسائل همه مراجع آمده است.
بنابراین در شرع اسلام در تکلیف روزة ماه رمضان هم حکم و هم موضوع تعیین شده، هم راه رسیدن به آن مشخص است.
حال اگر برای شخصی (خواه مجتهد یا مقلد) از راههایی که شرع مشخص کرده، اوّل ماه ثابت شد، روزه و افطار بر او واجب میشود و اگر ثابت نشد، تکلیفی ندارد و از این جهت مشکلی پیش نمیآید.
بنابراین، بر اساس مبنایی که بین مجتهدان پذیرفته شده، اعلام روز عید فطر باید بعد از رؤیت ماه شوال در غروب آخرین روز ماه رمضان صورت گیرد تا اعلام کنند فردا اوّل ماه شوال و عید فطر است؛ زیرا بر اساس روایت مذکور (که مورد پذیرش همه است) باید ماه دیده شود، تا اعلام اوّل ماه شود.
اما این که چرا در اعلام روز عید فطر اختلاف است، بر اساس یکی از موارد ذیل است:
1ـ برای برخی از مراجع،رؤیت ماه اثبات میشود، مثلاً دو شاهد عادل از نمایندگان آنها در شهرهای مختلف ماه را ببینند یا افرادی که به نظر آنها معتبر و عادل هستند، میگویند ماه را دیدهایم. این موجب میشود که آنها روز عید فطر و اوّل ماه را اعلام کنند.
2ـ اختلاف مبنایی در رؤیت ماه: بعضی از مراجع دیدن ماه در نیمکره زمین را برای تمام کسانی که در یک نیمکره هستند، حجت میدانند، مثلاً به فتوای بعضی از مراجع مانند آیات عظام: خویی، تبریزی، سیستانی و فاضل لنکرانی اگر در عراق یا عربستان ماه دیده شود، برای تمام کشورهای اسلامی خاورمیانه حجت است و برای ایران نیز اثبات میشود.
اما بنابر نظر برخی مراجع دیگر، دیدن ماه در یک منطقه، باعث میشود برای مردم آن منطقه و یا برای مردم مناطقی که با آن منطقه هم افق هستند اوّل ماه ثابت شود.
3ـ اختلاف مبنایی در موضوع رؤیت، بدین معنا که آیا رؤیت (دیدن) باید با چشم معمولی بدون وسائل پیشرفته مثل تلسکوپ یا دوربین باشد، یا رؤیت با این وسائل هم اعتبار دارد؟ اخیراً تعدادی از مراجع دیدن ماه را با وسائلی از قبیل تلسکوپ و دوربین معتبر دانستهاند، مانند: آیات عظام، خامنهای و فاضل.
4ـ باز اختلاف در موضوع رؤیت: بدین معنا که آیا تولّد ماه در سطح افق، اوّل ماه را اثبات میکند یا خیر؟ به نظر کارشناسان علم نجوم ، گاهی ماه متولد می شود ، اما امکان رؤیت به دلایل علمی نیست.
بحث در این است که آیا تولد ماه در سطح افق، اوّل ماه را اثبات میکند؟ ظاهراً بعضی از علمای اهل سنّت تولد ماه را معتبر میدانند، اگر چه ماه دیده نشود.
بنابراین مسئله تنها در استفاده یا عدم استفاده از ابزارها و تکنولوژی نیست، بلکه مبنای اختلاف متعدد است . حتی این امکان وجود دارد کسانی که استفاده از تلسکوپ و ابزارهای پیشرفته را در رؤیت ماه جایز می دانند، در اعلام اوّل ماه اختلاف داشته باشند ، مثلا یک مرجع اعلام اوّل ماه می کند و مرجع دیگر اعلام نمیکند، در حالی که هر دو استفاده از چشم مسلح را جایز می دانند.
پینوشتها:
1. وسائل الشیعه، باب 2، از ابواب احکام ماه رمضان، حدیث 7.
2 . توضیح المسائل مراجع، ج1، مسئله 1730